نکات مهم استاندارد NFPA20

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

NFPA 20 : Standard for the Installation of Stationary Pumps for Fire Protection

پمپ ها آتش نشانی برای تامین فشار و حجم آب سیستم آتش نشانی اعم از اسپرینکلر (بارنده) و فایرباکس (جعبه آتش نشانی) استفاده می شوند.

یک پمپ آتش نشانی می تواند با نیروی محرکه  موتور الکتریکی ، موتور دیزل و یا توربین بخار کار کند.

استاندارد NFPA 20 (National Fire Protection Association) مربوط طراحی،ساختار،جزییات و نصب پمپ های ساکن آتش نشانی همچنین تابلو برق کنترل آن ها و مانیتورینگ مشکل در مدار فرمان و قدرت آن و سیگنال های هشدار دهنده می باشد.

کنترلر پمپ آتش نشانی محفظه ایست که حاوی مدارهای کنترل و شاخص های تعیین وضعیت پمپ می باشد.

NFPA20 این وسایل کنترل و نشاند هنده های وضعیت رو برای در نظر داشتن محرکه پمپ (الکتروموتور،دیزل،توربین بخار)

الزام میداند.

سوییچ انتقال قدرت (ATS)  که اغلب در محفظه ای جداگانه قرار دارد، قدرت را به منبع ثانویه مثل دیزل انتقال می دهد (اگر موجود باشد.)

نیرو های آتش نشانی ئر هنگام حریق باید به تجهیزات آتش نشانی دسترسی داشته باشند.

NFPA20 الزامات مطمئنی در ارتیاط با تامین قدرت الکتروموتور پمپ در بر میگیرد.برای مثال: خطوط قدرت باید محافظت شده باشد و مدار آتش نشانی از برق ساختمان مستقل باشد.

بهترین مکان نصب پمپ های آتش نشانی در ساختمانی جدا از ساختمان اصلی می باشد.بدین منظور که در هنگام حریق آسیبی به سیستم کنترل و خود آن وارد نشده و دسترسی آتش نشانان به این سیستم برای کنترل آن ساده باشد.اگر امکان این امر نباشد پمپ های آتش نشانی باید در مکانی جدا از سایر ساختمان باشد.دیوار های این مکان در ساختمان های محافظت شده فول اسپرینکلر (تمام بارنده) 1 ساعت و در ساختمان های غیر از آن 2 ساعت مقاوم در برابر آتش باشند.

قسمت درونی و بیرونی ورودی اتاق پمپ های آتش نشانی باید علامت گذاری شود.حداقل ارتفاع این کاغذ علامت 6 اینچ و حداقل ضخامت خطوط آن باید 0.5 اینچ باشد.

جوکی پمپ (JOCKEY PUMP) – پمپ نگهدارنده فشار :

در بیشتر سیستم های آتش نشانی کنترل پمپ به وسیله سنسور تشخیص فشار کنترل می شود.

(مطابق NFPA20 سنسور فشار حتما باید روی یک خط تشخیص فشار به قطر 1/2 اینچ قبل از بین خروجی پمپ شیر یکطرفه به سمت تابلو برق نصب شود)

گاهی به علت یک نشتی یا یک افت فشار ناخواسته یا یک تغییر دمای ناگهانی پمپ های آتش نشانی در زمانی که نیازی به اطفا حریق نمی باشد به اشتباه استارت میخورد.

برای جلوگیری از چنین استارت های اشتباهی و در نتیجه افزایش طول عمر پمپ ها ،از یک پمپ کوچکتر در کنار پمپ های اصلی با فشار (هد) درحدود پمپ های اصلی استفاده می شود. دبی (آبدهی) پمپ جوکی برای جبران نشتی مجاز تا 10 دقیقه یا 1gpm کافی باشد( دبی جوکی پمپ حتما کوچکتر از دبی یک اسپرینکلر سیستم باشد.)

اگرچه از نظر استاندارد NFPA20 یک پمپ به صورت مجزا به عنوان جوکی پمپ ترجیح داده می شود،اما از پمپ آبرسانی ساختمان هم میتوان به صورت دو منظوره برای پمپ جوکی نیز استفاده کرد.

برای اطمینان از این پمپ های اصلی هنگامی که باید وارد عمل شوند و جوکی پمپ برای مقابل با حریق استارت نخورد،سیستم سنسور فشار باید به صورت زیر تنظیم شود:

1-فشار نقطه استپ جوکی پمپ باید معادل با فشار تعویض پمپ به علاوه فشار استاتیکی سیستم باشد.

2-فشار نقطه استارت جوکی پمپ حداقل باید ( 10psi (0.68bar کمتر از فشار نقطه استپ آن باشد.

3-فشار نقطه استارت پمپ اصلی باید حداقل ( 10psi (0.68 bar کمتر از فشار استارت جوکی باشد باشد.هنگامی که بوستر آتش نشانی بیش از یک پمپ اصلی دارد برای استارت هر پمپ بعدی از فشار ( 10psi (0.68 bar یا 5psi کمتر استفاده شود.

منبع تامین قدرت برای الکتروموتور پمپ های آتش نشانی:

منبع تامین قدرت الکتروموتور پمپ ها آتش نشانی باید بالاترین ضریب اطمینان را برای استارت پمپ ها در مواقع نیاز داشته باشد.

در اکثر موارد از برق اصلی ساختمان جهت تامین نیروی الکتریکی موتور پمپ های آتش نشانی استفاده می شود اما آیا این اطمینان کافی را به ما می دهد؟

NFPA 20 (National Fire Protection Association) یک سری کد رسمی فراهم کرده که راهنمای تشخیص قابل اعتماد بودن منبع تغذیه اصلی می باشد:

1- منبع تغذیه اصلی هیچی قطعی عمدی بیشتر از 4 ساعت مدام در سال گذشته محل نصب پمپ ها نداشته (تایید شده از منبع موثق)

اگر در گذشته برق به طور عمدی بیشتر از 4 ساعت مداوم قطع شده ،معقوله که از یک منبع تغذیه پشتیبان استفاده کنیم.

2- قطع برق به علت بلایای طبیعی یا خاموش شدن برق منطقه ای رخ نداده باشد.اگر شرایط ارزیابی این موضوع نباشد.سیستم ضد حریق میتواند از طریق ارتباط بخش آتش تامین شود.با این حال اگر این قطعی ها در گذشته اتفاق افتاده معقوله که از یک منبع تغذیه پشتیبان استفاده کنیم.

3- هدایت کننده های منبع تغذیه معمولی بلافاصله بیرون امکانات محافظت شده به صورت بالا سری (هوایی) نباشد.

اگر اینگونه باشد در مواقع ضروری احتمال قطع آن می باشد و معقوله که از یک منبع تغذیه پشتیبان استفاده کنیم.

4-مطابق NFPA 20  فقط سوییچ های قطع کننده و تجهیزات محافظ در برابر جریان مازاد اجازه دارند در منبع تغذیه معمولی نصب شوند.قطع کننده های قدرت و تجهیزات محافظ در برابر جریان مازاد فعال شده باید درون کنترلر پمپ آتش نشانی نصب شوند.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی منبع قدرت موتور پمپ آتش نشانی به فصل 9 استاندارد NFPA20 مراجع کنید.

مکان پمپ های آتش نشانی:

پمپ های آتش نشانی یکی از حساس ترین بخش های خیلی از ساختمان ها ی مجهز به سیستم محافظت در برابر حریق می باشند.

پمپ ها آب را از یک منبع ساکن می کشند و یا فشار یک مخزن یا منبع وابسته به شهرداری را بالا می برند.

پمپ های آتش نشانی باید برای کار در بدترین شرایط محافظت شوند.

NFPA20 الزامات مورد نیاز محافظت پمپ،محرک،کنترلر،منبع آب و منبع قدرت در برابر وقفه ممکن در اثر خسارات ناشی از انفجار،آتش،سیل،زمین لرزه،جوندگان،یخ زدن و دیگر شرایط منفی را در نظر میگیرد.

پمپ آتش نشانی نصب در داخل (INDOOR) در ساختمانی های بلند باید به صورت فیزیکی از سایر اجزای ساختمان با دیوارهای 2 ساعت مقاوم در برابر آتش جدا شده باشد.مقاومت دیوار ها برای ساختمان های غیر بلند در جدولی در NFPA20 آمده است.

پمپ های آتش نشانی که در خارج از ساختمان نصب می شوند ، باید حداقل 50 فوت (15.3 متر) از ساختمان های اطراف فاصله داشته باشد.

مشخصات اتاق (موتورخانه) پمپ های آتش نشانی:

موتورخانه پمپ اتش نشانی باید موتور دیزل پمپ (اگر مجهز به دیزل باشد) محصور کند و مخازن باید توسط سیستم شبکه بارنده  (اسپرینکلر) اتوماتیک مجهز باشد.اسپرینکلرها باید مطابق NFPA 13 باشند

موتورخانه ای که پمپ آتش نشانی درون آن است باید دمایی بالای 5 درجه سانتیگراد (40 درجه فارنهایت) داشته باشد.

طبق قوانین جدید NFPA این موتور خانه باید مجهز به سیستم روشنایی مصنوعی و اضطراری باشد.

چراغ های اضطراری نباید از باطری که برای استارت دیزل تعبیه شده استفاده کنند.

این موتورخانه باید دارای تهویه به میزان کافی باشد.

کف های موتور خانه باید به طوری شیبدار باشند که آب ریخته شده به دور از پمپ،منبع،محرک،سوییچ انتقال قدرت وکنترلر تخلیه شود.کف موتورخانه باید مجهز به چاهک تخلیه باشد که این آب را به مکانی بدون امکان یخ زدن هدایت کند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.