کنترل پمپ آبرسانی (به وسیله ست کنترل و یا کلید اتومات مکانیکی )

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پمپ یا تلمبه ( Pump) وسیله‌ای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با استفاده از تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی باعث افزایش فشار جریان آن شده و امکان جابجایی به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولاً حوضچه یا مخزن) فراهم می‌آورد. بیشترین کاربرد پمپ، افزایش و تقویت فشار آب ساختمانهای مسکونی ، شرکت ها و دیگر ساختمانهایی که نیاز به آب با فشار مناسب و قوی دارند می باشد.پمپ ها بر اساس نیاز برای ساختمانها که بستگی به متراژ، تعداد طبقات و تعداد واحدها، میزان مصرف، تعداد شیر آب موجود در ساختمان می باشد.

امروزه پمپ ها حدود 10 درصد از برق دنیا را مصرف می کنند. دو سوم پمپ ها بیش از 60 درصد انرژی اضافی مصرف می کنند. اگر تمام صنایع و شرکت ها به استفاده از سیستم پمپ با بهره وری بالا روی بیاورند، حدود 4 درصد از کل مصرف برق صرفه جویی می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که شما بخواهید تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. درست است که صرفه جویی در انرژی به معنی صرفه جویی در هزینه می باشد اما سهم عمده ای در بهبود محیط پیرامون مان هم دارد.

اقلام مورد نیاز برای نصب یک عدد پمپ آب و مخزن ذخیره :

۱-پمپ آب ۲-ست کنترل (کنترل کننده فشار دیجیتال) یا مخزن تحت فشار به همراه فشارسنج مکانیکی ۳- شیر یک طرفه ۴- شیر فلکه ۵-لوله و اتصالات ۶-مخزن ذخیره آب پلی اتیلن ( همراه با اتصالات و شناور ) ۷-فیلتر برای پیش تصفیه آب ورودی به مخزن

کلید اتومات مکانیکی (پرشر سوییچ) :

پرشر سوئچ یا کنترلر فشار جهت تنظیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیطهای تحت فشار در صنعت کاربرد فراوان دارد . معمولا پرشر سوئیچ ها به صورت مکانیکی و نظیر فشار سنجها با مکانیزم های بوردون یا دیافراگم و بلوز در نقطه ست پوینت یا تنظیم یک رله را فعال نموده و با فرمان کنتاکت خود در خروجی به عنوان یک کنترلر On و Off عمل میکند.برای پمپ های آبرسانی و آتش نشانی هم از پرشر سوئیچ یا کلید اتوماتیک مکانیکی جهت قطع و وصل کردن پمپ استفاده می شود.در پرشر سوئیچ ها از المان تبدیل کننده فشار به حرکت مکانیکی و سپس فعال کردن یک کنتاکت الکتریک استفاده می شود/ معمولا در انتخاب آن باید به موارد حداقل و حداکثر فشار کاری، توان جریان و اتصال هیدرولیکی (معمولا 1/4″) توجه داشت.

ست کنترل (کلید اتومات دیجیتال) :

ست کنترل ست کنترل یک سیستم فشار-جریان می باشد که برای کنترل جریان آب پمپ ها و جلوگیری از قطع و وصل شدن جریان و خسارت های دیگر که در نوسانات به پمپ و حتی لوله کشی ساختمان ها وارد می شود به کار می رود. معمولا برای این منظور از درجه، پنج راهی، کلید اتوماتیک (پرشر سوییچ) و منبع هوا استفاده می شود امروزه می توان با استفاده از ست کنترل همه این موارد را در یک پکیج کامل اتوماتیک در اختیار داشت. در هنگام باز کردن شیر آب ، ست کنترل پمپ آب شروع به کار کرده و پمپ را روشن می نماید و با بستن خروجی یا شیر آب نیز منجر به قطع اتوماتیک سیستم پمپاژ و پمپ می شود. ست کنترل می تواند به هر پمپ سانتریفیوژ تا توان موتور 1.5 اسب بخار ( 1.1 کیلووات) متصل شود.البته نوعی ست کنترل بادی جهت اتصال به موتور 2 اسب وجود دارد. (که معمولا برای پمپ های دو پروانه دو اسب بخار جهت آبرسانی ساختمان های 5 تا 6 طبقه استفاده می شود.) از نظر فنی توصیه می شود در صورت عدم محدودیت در فضای نصب پمپ از کلید اتوماتیک مکانیکی و منبع تحت فشار (منبع دیافراگمی) استفاده شود تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق در افزایش طول عمر پمپ به علت کمتر استارت شدن آن به طور کلی هدف از ساخت ست کنترل حذف منبع تحت فشار و پنج راهه و اتوماتیک مکانیکی بوده است.زمانی که فشار آب داخل لوله از مقدار مشخصی کمتر شود ست کنترل پمپ را استارت می کند و زمانی که جریان (فلو) داخل لوله از حدود 2 لیتر بر دقیقه کمتر شود بعد از چند ثانیه پمپ را استپ می کند.

*نکته: الف) در صورت استفاده از ست کنترل شیر یک طرفه (check valve) به جای نصب شدن در خروجی پمپ در ورودی پمپ نصب می شود. زیرا ست کنترل دارای شیر یک طرفه داخلی می باشد و نصب هرگونه شیر بین خروجی پمپ و ست کنترل مجاز نمی باشد.

ب) ست کنترل برای استفاد در مواردی که فشار ورودی ندارد توصیه نمی شود.به عبارت دیگر در جاهایی میتوان استفاده کرد که در قسمت ورودی پمپ فشار مثبت داشته باشد، مانند اتصال مستقیم به لوله کشی از آب شهری به همین دلیل در ورودی پمپ باید شیر یک طرفه نصب کرد. (برای استفاده مخازن،استخر و … مناسب نمی باشد ست کنترل.)

ج) در مواردی که  بدون پمپ آب می آید ولی فشار آب کم است بهترین گزینه اتومات دیجیتال است ولی اگر بدون پمپ آب اصلا نمی آید ، باید کلید مکانیکی و مخزن باد نصب کنید.

*البته در ساختمان های بلند مرتبه و مجتمع های مسکونی معمولا از بوستر پمپ (ترکیب دو یا چند الکتروپمپ موازی به علاوه تابلو برق و سایر تجهیزات مکانیکی) استفاده می شود که می توانید در قسمت بوستر پمپ توضیحات کاملتری راجع به آن بخوانید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.