محاسبه پمپ برج خنک کننده

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

محاسبه دبی پمپ برج خنک کن (کولینگ تاور)

فاکتور اصلی پمپ برج خنک کن دبی آن می باشد.

دبی اسمی در برج خنک کننده در واقع میزان جریان مجاز گردش آب در یک دستگاه کولینگ تاور با ظرفیت معین می باشد . در واقع همانطور که واضح است دبی اسمی برج خنک کننده وابسته به سایز اتصالات ، سرعت چرخش و فشار مجاز آب ، تعداد و نوع نازل برج خنک کننده تعیین می گردد .

نکته

همانطوری که توضیح داده شد به ازای یک ظرفیت معین از کولینگ تاور، با افزایش میزان دبی آب در گردش در برج خنک کننده دمای آب خروجی از برج خنک کننده به دمای مرطوب محیط نزدیک تر خواهد شد.

بنابراین در نواحی با رطوبت بالا (شرجی) معمولا بایستی از مقدار جریان آب در گردش بیشتری نسبت به دبی جرمی در سیستم استفاده نمود .

اصول پایه در برج های خنک کننده

E=W*S*ΔT

(W=E/(S*ΔT

  • E گرماي دفع يا جذب شده بر حسب BTU/HR یا Kcal/hr
  • W دبي مايع خنك شونده بر حسب پوند بر ساعت
  • S گرماي ويژه مايع خنك كننده بر حسب پوند بر بی تی یو
  • كاهش دماي مايع خنك شونده بر حسب f
  • در حاليكه عمل خنك شدن از طريق تبخير انجام مي‌گيرد گرماي نهان تبخير از دست داده شده بايد به آن اضافه گردد و آن برابر است با حاصل ضرب گرماي نهان تبخير در دبي

در واقع دبی اسمی یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب برج خنک کننده می باشد. در هنگام انتخاب برج خنک کننده باید دبی آب در گردش سیستم طراحی شده از دبی اسمی برج خنک کننده نهایتا 10 الی 15 درصد متغیر باشد. در صورت مغایرت دبی اسمی در برج خنک کننده با دبی آب درگردش سیستم ، توصیه می شود مراتب را به واحد تولید شرکت اطلاع داده تا با تغییر سیستم پاشش آب (نازل برج خنک کننده) دبی اسمی برج خنک کننده با دبی آب درگردش به توازن تقریبی دست یابد.

محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور برج خنک کن سیستم چیلر

Qgpm = 3 * TR or Qgpm = btu/hr / 4000

محاسبه هد سیرکولاتور برج خنک کن

این فرمول برای چیلر های تراکمی ( آب خنک ) بوده و برای چیلر های جذبی بسته به نوع آن 20 تا 50 درصد باید به دبی بابت حرارت وارده به کندانسور اضافه کرد.

باید توجه داشت مدار برج خنک کن یک مدار بسته + مدار باز از نازل تا تشک آب می باشد در واقع تنها تفاوت آن با یک سیستم بسته جمع شدن افت مدار لوله کشی و دستگاه ها با ارتفاع نازل برج خنک کن می باشد.

HTotal=Hloss piping+Hloss condenser+Hcooling tower+Hnozzle

در واقع هد پمپ انتخابی باید برابر با مجموع افت فشار لوله و اتصالات مدار + افت فشار کندانسور (در چیلرهای جذبی افت فشار ابزوربرنیز باید اضافه شود.)+ افت فشار نازل (حدود 10 تا 11 فوت) و ارتفاع استاتیک برج خنک کننده ، باشد.

نکات جانمایی پمپ برج خنک کن

  • در مورد جانمایی و نصب صحیح پمپ های برج خنک کننده در مدار سیستم تهویه مطبوع باید این نکته را به خاطر بسپارید که پمپ برج خنک کننده دبی خروجی از برج خنک کننده را به کندانسور آبی چیلر تراکمی می رساند ، در واقع این پمپ دو تجیهز برج خنک کننده و کندانسور چیلر را سیرکوله می کند.
  • از نکته بالا می توان دریافت که پمپ برج خنک کننده ، کندانسور چیلر تراکمی را تحت فشار دبی خود قرار می دهد ، به عبارت دیگر این پمپ در مسیر برگشت به چیلر قرار می گیرد
  • به هیچ عنوان نباید پمپ سیرکولاتور برج خنک کننده در مسیر رفت به برج خنک کننده قرار گیرد ، به عبارتی نباید پمپ ، برج خنک کننده را تحت فشار قرار دهد
  • اجرای مدار بای پاس در مسیر رفت با استفاده از شیر سه راه موتوری برای مواقعی که دمای آب وردی به برج خنک کننده از مقدار معینی پایین نیامده است و یا به زبان ساده تر ، برج خنک کننده نیازی به دبی آب از سمت کندانسور ندارد ،این مدار بای پاس اب خروجی از کندانسور را به مسیر برگشت انتقال داده و با استفاده از پمپ (پمپ برج خنک کننده ) که دراین مسیر قرار گرفته است ،دو باره به کندانسور بازگشت می دهد.

هایپر تاسیسات تامین کننده انواع پمپ و الکتروپمپ

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.